Starten met Karate
Starten met Karate

Instructievaardigheden

Een opfrissing.

Lesgeven is niet zo simpel als het lijkt. Het vraagt toch de nodige vaardigheden, en dat Covid-beestje maakt het zeker niet gemakkelijker. Misschien het moment om wat praktische zaken op te frissen.

Hoe geven we onze training?

Als lesgever klinkt deze vraag je vast niet onbekend in de oren.
Om tijdens de trainingen de bedoelde inhoud, zoals het correct aanleren of verbeteren van technieken, mee te geven, beschikken we reeds over een aantal middelen: ruimte, materiaal, oefeningen en bewegingsopdrachten en de trainingsvormen kihon, kumite en kata. 
Maar hoe gebruiken we die middelen zo goed mogelijk? Instructievaardigheden helpen om die middelen gepast en doelbewust aan te wenden. 

De huidige Covid-omstandigheden zijn misschien het moment om de meest praktische aandachtspunten uit een wijd aanbod aan kennis samen te vatten en daar wil JKA Vlaanderen bij helpen.

Naast de vele praktijkervaringen binnen de (jeugd)clubs van JKA Vlaanderen hebben we ook veel inspiratie gehaald uit de cursussen Initiator, Instructeur B en Trainer B binnen de VTS opleiding Karate en de Handleiding ‘Introductie tot karatetraining voor kinderen’ die in februari 1998 uitgebracht werd door JKA Vlaanderen.

In de volgende dagen zullen we hier door middel van fiches de belangrijkste instructievaardigheden opfrissen, en we beginnen alvast met de volgende:

Communicatie

Organisatie van de training 

Hoe? Opbouw van de training